METODE PICTURE AND PICTURE DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA HINDU PADA SEKOLAH DASAR

  • I Gede Putra Ariawan SMAN 1 Pamona Barat
Keywords: Method, Picture and Picture, Hindu Religious Education

Abstract

The application of learning methods, especially at the elementary school level, requires the accuracy of the teacher in adjusting the characteristics of students by paying attention to the age level and the environment around the students. Seeing the characteristics of students at the elementary school level who have a tendency to play, so that one of the learning models that can be applied is the Picture and Picture cooperative model. The application of the Picture and Picture type of cooperative learning model can be an alternative for teachers in making variations in classroom learning so that students do not feel bored and the scores will be able to reach the set standards.

Learning by using the Picture and Picture method in Hindu religious education subjects at the primary to secondary level can be applied as long as the learning can be done using picture media. Hindu religious education lessons that can use this method include learning the holy place, avatara, susila and other materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriyani, R., Hidayat, S., & Ganda, N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Kenampakan Alam Di SD. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 57–71. http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/150
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoritis Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32. https://doi.org/10.17509/t.v6i1.20569
Darmadi, H. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Jurnal Edukasi, 13(2), 161–174.
Hamdani, M. . (2010). Strategi Belajar Mengajar. Pustaka Setia.
Hilmi. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Lantanida Journal, 4(2), 128. https://doi.org/10.22373/lj.v4i2.1885
Isjoni. (2011). Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi antar Peserta Didik. Pustaka Pelajar.
Istarani. (2011). Model Pembelajaran Inovatif (Referensi Guru Dalam Menentukan Model Pemebelajaran). Media Persuda.
Mardapi, D., Hadi, S., & Retnawati, H. (2015). Menentukan Kriteria Ketuntasan Minimal Berbasis Peserta Didik. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 19(1).
Mertayasa, I. K. (2020). Tat Twam Asi : Landasan Moral Untuk Saling Asah , Asih Dan Asuh. In Beragama Dalam Damai (pp. 85–100). Jayapangus Press Books.
Nugroho, C. D. (2013). Penerapan Strategi Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture and Picture Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar PKN Siswa. FKIP Universitas Pendidikan Ganesa.
Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning: Teori, Riset, dan Praktek. Nusa Media.
Sufiati, V., & Afifah, S. N. (2019). Peran perencanaan pembelajaran untuk performance mengajar guru pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 48–53. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26609
Sumarni, C. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture To Picture Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Materi Daur Air Di Kelas V SDN 3 Cibodas. Universitas Pendidikan Indonesia.
Suparmi. (2013). Pembelajaran Kooperatif dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1), 108–118. https://doi.org/10.21831/jppfa.v1i1.1055
Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning. Pustaka Pelajar.
Susanti, P. A., & Kusmariyani, N. N. (2017). Penerapan Model Picture and Picture Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Pengetahuan IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2), 99. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i2.10144
Published
2021-04-12
How to Cite
Ariawan, I. G. (2021). METODE PICTURE AND PICTURE DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA HINDU PADA SEKOLAH DASAR. Bawi Ayah: Jurnal Pendidikan Agama Dan Budaya Hindu, 12(1), 50-66. https://doi.org/10.33363/ba.v12i1.644